Entry Terbaru Dari Bawah Tanah

Isnin, 7 Disember 2009

Halal Ke Tidak???...


    Belalang dapat story nih dari e-mail. Kalau ikut dari kata pengirim e-mail ni, E110 merujuk kepada PIG FAT atau LEMAK BABI. Pengirim nih siap lampirkan sekali gambar bungkusan keropok ROTA (rase-rase macam pernah makan jugak...ALAMAK ! ....) dan pada bahagian ingredients (ramuan) terdapat kod E110.

    Tak mahu terus percaya, Belalang search mencari makna kod E110. Mana la tahu kot-kot pengirim e-mail nih tersalah dan E110 tue merujuk kepada bahan lain.

    Belalang terus ke laman web JAKIM sebab memang JAKIM je yang bertanggungjawab mengenai halal sesuatu produk di Malaysia. Tapi jawapan yang di berikan agak was-was juga bila baca.

    Menurut JAKIM mereka juga masih mengkaji kod-kod itu (banyak lagi tau kod yang meragukan selalu ade kat bungkusan makanan yang kita beli). cerita lanjut klik sini.

    Tapi tarikh soalan dan jawapan tue sekitar tahun 2007. So tak kan la sampai sekrang masih tak tahu kan kod tuh untuk bahan ape. Jadi pada sape-sape yang ade info mengenai kod-kod, kongsi la dengan Belalang kat sini. Tapi pastikan yang sahih tau. Jawapan yang confirm. Bukan pe, tak nak la ade was-was dalam hati nie.

0 comments:

 
Blogged.my Web Statistics My Ping in TotalPing.com