Entry Terbaru Dari Bawah Tanah

Jumaat, 18 Februari 2011

Bank Ditipu RM19 Juta: Rasa Macam Nak Sepak...

Apa punya bank nih sampai boleh kena tipu juta-juta punya duit? Bukan kecik-kecik jumlah yang kena tipu, RM19 juta bro! Memang hangin giler baca. Nampak sangat bank tu buat keje sambil lewa jer.

Korang sure pelik nape Belalang lak hangin baca benda ni. Mau tak hangin. Kalau orang macam kita, contoh peniaga kecil macam Belalang, syarat bukan main lagi bank mau. dengan kertas kerja, dengan gambar premis, ada setengah tu nak cop ADUN la dan bla, bla, bla lagi.

Tak cukup dengan tu, bila dah serah kertas kerja pinjaman tu, pegawai bank tempat kita apply loan tu sure datang tengok untuk pastikan premis yang apply loan tu benar-benar wujud. Itu pun belum tentu loan boleh lulus senang-senang. Kadang-kadang lepas pegawai bank datang lawat kedai pun, loan bolej juga tidak diluluskan dengan alasan tempat tak strategik dan lain-lain lagi.

Berbalik pada tajuk di atas, sampaikan syarikat yang buat pinjaman loan tu bank tak dapat cari. Memang Belalang cakap bank tu dah jalankan kerja dengan sambil-lewa.

Cukup la Belalang membebel takat ni. Kalau korang blur lagi apa yang Belalang merepek ni, nah berita dari utusan online pasal kes ni Belalang paste.

--------------------------------------


Sebuah bank tempatan rugi RM19 juta setelah menyerahkan wang pinjaman kepada dua syarikat yang kononnya mahu membekalkan alat ganti pesawat MiG-29N milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).


Sumber berkata, dua syarikat terbabit sebelum ini mengemukakan permohonan pinjaman korporat kepada bank itu dan pihak bank tiada masalah meluluskan pinjaman setelah yakin dengan maklumat dan dokumen yang ditunjukkan oleh syarikat berkenaan.


Katanya, setelah melalui beberapa proses, wang pinjaman berjumlah RM19 juta diserahkan kepada syarikat tersebut.


Pihak bank menyedari ditipu apabila pemeriksaan di premis yang didakwa pejabat syarikat terbabit sebenarnya tidak wujud. Malah mereka juga gagal mengesan atau menghubungi individu yang berurusan membuat pinjaman.

3 comments:

Lydia Miza berkata... Reply To This Comment

19 juta???ciss byk giler

NasQ berkata... Reply To This Comment

ni kes terlebih pandai la ni... kuman yang kecik tu nampak, gajah depan hidung, bau pun tak perasan...

sud@is berkata... Reply To This Comment

Marah marah juga belalang jgn sampai sepak2....

 
Blogged.my Web Statistics My Ping in TotalPing.com