Entry Terbaru Dari Bawah Tanah

Sabtu, 11 Disember 2010

Ramadhan 15 2012, Benar Atau Fitnah Akhir Zaman? -Bhg1


Siapa disini yang pernah mendengar mengenai cerita 15 Ramadhan 2012? Rasanya ada yang pernah mendengar dan ada juga yang tidak.

2012 di kaitkan dengan satu cerita yang kononnya akan terjadi sesuatu bencana besar. Puak Maya dalam catatan calendar mereka mengatakan 2012 adalah hari terjadinya bencana yang bakal melenyapkan semua hidupan di bumi. Filem 2012 pun dibuat berdasarkan calendar puak Maya nih.

Mungkin ada yang pernah mendapat e-mail yang mengatakan 15 Ramadan 2012 akan berlaku seuatu berdasarkan satu petikkan hadith. Belalang sendiri mendengar perkara ini daripada seorang kawan pada pertengahan tahun sudah.


Buat renungan teman-teman.


Cuba kira... 1 Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat, jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat.Sama dengan hadis nabi pasai huru hara besar yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasai satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 shj.


(yang NASA Amerika dok bagitau pada 21-12-2012 planet X akan lintas mai kat bumi ni)


Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu... ALLAH sahaja maha mengetahui... cuba kita tengok hadis nabi kat bawah ni dan kenyataan pasal calender islam 2012 dan klik kat home page bawah ni untuk maklumat lanjut... 


Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:


Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".


forum carigold


Meremang bulu roma dengar hal ni kan? Memang pada mulanya agak terperanjat jugak Belalang mendengar kisah ini dari kawan Belalang. Setelah lama berlalu macam tu, tiba-tiba kelmarin Belalang teringat pasal cerita nih. Terus Belalang google mencari info yang berkaitan dengan hal nih.

Korang nak tau carian Belalang tu berjaya ke tak? Nak tau tak yang Belalang ada menemui jawapan pada perkara di atas atau Belalang menemui hadith yang ade disebut dalam petikkan di atas? Korang tunggu sambungan entry Belalang nih nanti ye.

Bersambung...

17 comments:

zuhanismohamed berkata... Reply To This Comment

ya allah..takut nya..
memang meremang bulu roma bila baca ni..huhu

miss miera berkata... Reply To This Comment

gerun ah belalang .... huhu
takot ~~~

tubelawak berkata... Reply To This Comment

aku tunggu entry hang satu lagi

najihah sahami berkata... Reply To This Comment

salam belalang..gerun dengar semua ni. terasa diri cam kerdil je. hurmm..tak sabar nak tunggu next entry. hehehhe.

JZ Business World berkata... Reply To This Comment

ha'a la belalang.. gerun.. belalang pun kena kluar dari bawah tanah gak tau.. btukar mjadi manusia semula.. tak sabar tunggu sambungan.. cepat kit! :)

tehr berkata... Reply To This Comment

sabar menunggu ni, bro

Kyra Ismera berkata... Reply To This Comment

update2!menanti neyhhhhh...nty bagi notis ye bila dah hupdate...xcited nk bca

Belalang hijau Perisik berkata... Reply To This Comment

zuhanis & miss miera: perasaan yg sama time pertama kali belalang tau hal nih...

crayon: baik pakcik! hee

Belalang hijau Perisik berkata... Reply To This Comment

mish: sbr menanti ye...

jz: tggl bwh tnh x kene efek kot?hee

Belalang hijau Perisik berkata... Reply To This Comment

tehr: ok,akan segera update nanti...

kyra: huh excited betul nih..sabaq no sabaq...hee

fynahere berkata... Reply To This Comment

cpt update!

Artzlizan berkata... Reply To This Comment

yang pasti...kiamat pasti datang....

CIK TOM berkata... Reply To This Comment

seram+gerun...cpt update bhgn 2 plk ;)

Tuan Penasihat berkata... Reply To This Comment

hmmmm........

Tuan Penasihat berkata... Reply To This Comment

hmmmm........

princeduyong berkata... Reply To This Comment

yang pasti...kiamat pasti datang....

Roy berkata... Reply To This Comment

Salam sahabat2 sume..
ni jawapan daripada jakim..

"Walaikum salam....


Hadith ini mengikut Dr Fahd Salman Audah adalah Do'if Jiddan atau Maudu'. Tidak boleh langsung berhujjah dengannya. Hadith ini memang sudah banyak tersebar secara meluas

Salah seorang perawi hadith ini ialah Nuaim bin Hammad. Ramai ahli ilmu yang menyatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin Hammad dalam Musonnifnya berkaitan cerita-cerita berkenaan kisah akhir zaman adalah adalah Munkar. Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A'lam Nubala' ; " Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar. Dia banyak mengambil hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan kitab-kitab Israiliyyat.Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang tidak dikenali dan diragui.

Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul).

Wallahu a'lam...semoga kita berhati2 dgn hadith2 seumpama ini..dan menjaga nas syariah seperti yang sebenarnya...

Wassalam...

Bahagian Penyelidikan JAKIM
Cawangan Akidah,
P.P (T.T)
29 Julai 2009"



إذا كانت صيحة في رمضان ؛ فإنه يكون معمعة في شوال ، وتميز القبائل في ذي القعدة ، وتسفك الدماء في ذي الحجة . والمحرم ما المحرم ؟ ( يقولها ثلاثا ) ، هيهات هيهات ! يقتل الناس فيها هرجا هرجا . قلنا : وما الصيحة يا رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ قال : هذه في النصف من رمضان ليلة جمعة ؛ فتكون هذه توقظ النائم ، وتقعد القائم ، وتخرج العواتق من خدورهن في ليلة جمعة ، في سنة كثيرة الزلازل . فإذا صليتم الفجر من يوم الجمعة ؛ فادخلوا بيوتكم ، وأغلقوا أبوابكم ، وسدوا كواكم ، ودثروا أنفسكم ، وسدوا آذانكم ، فإذا أحسستم بالصيحة ؛ فخروا لله سجدا ، وقولوا : سبحان القدوس ، سبحان القدوس ، ربنا القدوس ؛ فإنه من فعل ذلك ؛ نجا ، ومن لم يفعل ذلك ؛ هلك إذا كانت صيحة في رمضان ؛ فإنه يكون معمعة في شوال ، وتميز القبائل في ذي القعدة ، وتسفك الدماء في ذي الحجة . والمحرم ما المحرم ؟ ( يقولها ثلاثا ) ، هيهات هيهات ! يقتل الناس فيها هرجا هرجا . قلنا : وما الصيحة يا رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ قال : هذه في النصف من رمضان ليلة جمعة ؛ فتكون هذه توقظ النائم ، وتقعد القائم ، وتخرج العواتق من خدورهن في ليلة جمعة ، في سنة كثيرة الزلازل . فإذا صليتم الفجر من يوم الجمعة ؛ فادخلوا بيوتكم ، وأغلقوا أبوابكم ، وسدوا كواكم ، ودثروا أنفسكم ، وسدوا آذانكم ، فإذا أحسستم بالصيحة ؛ فخروا لله سجدا ، وقولوا : سبحان القدوس ، سبحان القدوس ، ربنا القدوس ؛ فإنه من فعل ذلك ؛ نجا ، ومن لم يفعل ذلك ؛ هلك

Status hadis ini: Hadis palsu, lihat, Al-Albani, dalam kitab Silsilah Dhaifah, no: 6471




Ini pula jawapan Ustaz Adlan AAN :

sekadar mampu...

1- Hadith ini adalah di antara hadith-hadith palsu dan tidak sahih yang tersebar setiap kali tibanya bulan Ramadhan yang mulia. Walaupun telah berulang kali diterangkan oleh ramai ulama hadith masa kini, hadith ini tetap tersebar dan berlegar dalam masayarkat.

2- Hadith ini tidak ada di dalam mana-mana buku utama hadith sebagaimana kajian para ulama hadith dulu dan kini. Walaupun ia ada di dalam buku al-Fitan karya Nu'aim Bin Hammad, ia tidak diriwayatkan oleh imam-imam hadith terkemuka dalam buku-buku utama.

3- Pengkaji hadith sejak dahulu hingga kini telah meneliti asal-usul hadith ini termasuk rantaian periwayatan yang dikemukakan oleh Nu'aim dan mendapati ia dipenuhi dengan pelbagai masalah seperti periwayat yang tidak dipercayai dan sebagainya.

4- Seharusnya umat Islam lebih berhati-hati dalam menerima mana-mana maklumat tentang Islam agar diselidiki sumber asalnya dan kesahihannya.

wallahu a'lam


jadi sahabat2 semua,jganlah terus menerus sebarkan benda ni..hadis ni adalah hadis palsu..same2 kita berdoa supaya iman dan taqwa kita tak goyah dengan perkara2 macam ni..allah je yang tahu segala2nya,kita yang hidup ni kena kuatkan iman dan taqwa kepada Allah..semoga kita sentiasa kuatkan amal ibadat kita kepadaNYa..insyaAllah..(^_^)

 
Blogged.my Web Statistics My Ping in TotalPing.com